Bosszantják a személyre szabott hirdetések?
Minden alkalommal, amikor böngészik, önkéntelenül digitális nyomokat hagy maga után. Ezek a nyomok egy sor információt hordoznak Önről. Cikkükben néhány támpontot adunk ahhoz, hogyan tudja ezeket a nyomokat a legeredményesebben minimalizálni.
Internetes böngészéseink közben úgy szórjuk szét személyes adatainkat a világhálón, mint a kenyérmorzsát az asztalon. Ezeket az adatokat a világ vezető vállalatai azért gyűjtik rólunk, hogy preferenciáinkat megfelelően tudják profilozni. Ennek eredményként kapunk aztán később perszonalizált reklámokat és személyre szabott tartalmakat.
Habár szinte lehetetlen teljesen anonim módon böngészni, de a privátszféra védelme érdekében rendelkezésünkre állnak különféle lehetőségek, hogy digitális lábnyomunkat némileg csökkentsük.
MI AZ A DIGITÁLIS LÁBNYOM?
A digitális lábnyom olyan személyes adatokból áll, mint az e-mail címünk, IP-címünk vagy éppen a nevünk. Amennyiben Ön úgy dönt, hogy betekintést enged a nagyvilágnak mindennapi életébe, és aktívan használja a közösségi oldalakat, akkor digitális lábnyoma máris jelentősnek mondható. (Ezt hívjuk aktív digitális lábnyomnak)
Az intelligens, viselkedésorientált algoritmusok pontosan ismerik az Ön érdeklődési körét - monitorozzák például a képek megtekintésére fordított időt -, és ennek megfelelő információkat, hirdetéseket jelenítenek meg Önnek.
Az arcfelismerő algoritmusok értesülnek arról, amikor egy Önről készült fotó feltöltésre kerül valamelyik közösségi oldalra. Az olyan Messenger-szolgáltatások, mint a WhatsApp, kiértékelik a metaadatokat, amelyekkel pl. Facebook-profilja a tudta nélkül automatikusan „gazdagodik”. A nyomkövető cookie-k pedig a felhasználók viselkedését kutatják a weboldalon töltött idő alatt (Ezt hívjuk passzív digitális lábnyomnak.)
A következmények:
- Személyre szabott reklámok
- Perszonalizált árajánlatok a postafiókban
- Automatikus, információkkal kiegészített közösségi profil
- A létrehozott profil tovább értékesítése harmadik félnek…és még számos egyéb.
Vannak felhasználók, akik a fentieket praktikus következménynek tudják be, amiért szívesen fizetnek személyes adataikkal. Egyre többen vannak viszont azok, akik szeretnék védeni privátszférájukat. Amennyiben Ön az utóbbi csoportba tartozik, készültünk néhány jó tanáccsal:
CHECKLIST – a privátszféráért
- Privát böngészés: néhány böngésző lehetővé teszi, hogy Ön „privát ablakban”, vagy „privát mód”-ban böngésszen. Ez az adatvédelmi beállítás megnehezíti például a viselkedésének rögzítését.
- Böngészési eredmények törlése: ha eddig "normál" módban böngészett, itt az ideje, hogy törölje a böngészési előzményeket – így megakadályozhatja, hogy tevékenységnaplók készüljenek Önről. Böngészőtől függően egyszerűen tehet olyan beállítást, hogy a böngészési előzmények ne kerüljenek rögzítésre.
- Cache törlése: a cache (gyorsítótár) egyszerűen fogalmazva egy puffer az internetes weboldalak számára. Emlékeznek arra, hogy Ön már járt ezen az oldalon. Ha kiüríti számítógépe gyorsítótárát, máris visszanyerhet egy darabkát magénszférájából.
- Ne mentse jelszavait a böngészőbe! Néhány böngésző felajánlja jelszavai elmentésének lehetőségét – ezzel bizonyára Ön is gyakran találkozik. Tartsa távol magát ettől a lehetőségtől, hiszen ezeket a jelszavakat nemritkán titkosítatlanul tárolják, így azok könnyen kiolvashatóvá válnak harmadik fél számára! Amennyiben mégis szeretné jelszavait egy központi, elérhető helyen kezelni, használjon jelszó-menedzsment eszközt!
- Cookie-beállítások módosítása: figyelje a felugró süti-ablakot! Elméletileg ma már minden weboldal megkérdezni Önt arról, mely sütik használatához járul hozzá a böngészése során. Csak az oldal működéséhez elengedhetetlenül szükséges, vagy elemzéshez, reklámtevékenység folytatásához szükséges sütiket is jóváhagy? Ezek a sütik adatokat gyűjtenek akár csevegési tevékenységéről is, profilt hoznak létre, melyet alkalmas esetben könnyedén továbbadnak harmadik félnek.
- Hirdetések letiltása: a reklámokat (melyek a sütik által általában személyre szabottak) hirdetés blokkoló beállításokkal letilthatja böngészőjében. Ugyanez vonatkozik a pop-up hirdetésekre is.
- Do-Not-Track funkció: a követés leállítása. Ez a beállítás általában böngészője „Beállítások” menüpontjában található. (Amennyiben olyan böngészőt használ, amely ezt a funkciót nem kínálja, egyszerűen letölthet egy bővítményt.) A beállítás segítségével minden Ön által felkeresett honlap értesül arról, hogy ön elutasítja a nyomon követést.
- Bővítmény „rejtett reklámok” ellen: töltsön le számítógépére olyan bővítményt, mely kellő időben informálja Önt a rejtett szolgáltatásokról (akár blokkolhatja is ezeket). Az egyik legismertebb ilyen bővítmény a Ghostery, ahol az alapverzió ingyenes.
- Váltson keresőmotort! A Google megkérdőjelezhetetlenül a legnépszerűbb keresőmotor – melyet a találati pontosságának köszönhet . Ennek "ára" azonban az, hogy keresése indításától fogva gyakorlatilag minden, a világhálón tett lépését monitorozzák. A Google mindemellett egy sor adatot gyűjt be felhasználóiról. Léteznek olyan alternatívák, keresőmotorok, melyek nem gyűjtenek adatokat a felhasználóról, mint például a DuckDuckGo vagy az Ecosia. Kellemes mellékhatás, hogy az Ecosia minden indított keresés után egy fát ültet, így Ön lassan, de biztosan akár újra zöldbe is boríthatja digitális lábnyomát.